Två nya biofilmer handlar om filminspelningar – den ena motbjudande, den andra inbjudande
Filmkritiker Silja Sahlgren-Fodstad recenserar två nya biofilmer som båda skildrar filminspelningar: "Sanningen om Maria" och Richard Linklaters "Nouvelle…
Sammanfattning
- "Sanningen om Maria" fokuserar på Maria Schneiders upplevelser under inspelningen av "Sista tangon i Paris", där en våldtäktssekvens med Marlon Brando inte fanns i manuset och skedde utan hennes samtycke.
Innehåll
Filmkritiker Silja Sahlgren-Fodstad recenserar två nya biofilmer som båda skildrar filminspelningar: "Sanningen om Maria" och Richard Linklaters "Nouvelle Vague". "Sanningen om Maria" belyser de problematiska händelserna under inspelningen av "Sista tangon i Paris", specifikt våldtäksscenen med Maria Schneider och Marlon Brando. "Nouvelle Vague" återskapar istället inspelningen av Jean-Luc Godards "Till sista andetaget", en hyllning till den franska nya vågen som erbjuder en mer inbjudande upplevelse. De två filmerna representerar motpoler i synen på filmskapande och dess gränser.