Åbo och Esbo: Västbanan behöver inte förhandlas om efter Kyrkslätts nej
Esbo och Åbo reagerar resolut efter Kyrkslätts nej till Västbanans aktieägaravtal. Stadsdirektörerna för de båda större städerna menar att Kyrkslätts…
Sammanfattning
- Esbo och ÅBo menar att Kyrkslätts nej till aktieägaravtalet inte ska medföra ökade kostnader för de kommuner som redan godkänt avtalet.
- Den föreslagna lösningen är att helt stryka stationen i Veikkola från Västbanans planeringsunderlag.
- Kostnaden för stationen i Veikkola motsvarade exakt de 15 miljoner euro som Kyrkslätt tackade nej till att finansiera.
- Genom att stryka stationen behöver ingen av de övriga parterna betala mer för att täcka den saknade finansieringen.
- Esbos stadsdirektör Kai Mykkänen uppger att staten och andra kommuner kan fortsätta med avtalade insatser och att projektet kan fortskrida som planerat.
- Åbos borgmästare Piia Elo ser lösningen som en liten justering av projektets innehåll och betonar kommunernas vilja att snabbt fortsätta projektet.
Innehåll
Esbo och Åbo reagerar resolut efter Kyrkslätts nej till Västbanans aktieägaravtal. Stadsdirektörerna för de båda större städerna menar att Kyrkslätts beslut inte ska leda till ökade kostnader för övriga parter. Den enklaste lösningen, enligt Esbo och Åbo, är att stryka stationen i Veikkola i norra Kyrkslätt från planeringen. Detta eliminerar behovet av att täcka Kyrkslätts bortfall på 15 miljoner euro, vilket motsvarade just kostnaden för den planerade stationen. Projektet kan därmed fortskrida utan att andra fullmäktigebeslut behöver omprövas, och de avtalade insatserna kan bibehållas, vilket Kai Mykkänen, Esbos stadsdirektör, understryker. Även Åbos borgmästare Piia Elo betonar att förändringen kan hanteras med endast mindre justeringar i projektinnehållet.