Alternativ haverikommission lanserar ny Estoniateori
En alternativ haverikommission, Baltic Marine Technical Investigation Group (BMTIG), presenterar en ny teori om M/S Estonias förlisning 1994. Enligt BMTIG…
Sammanfattning
- En alternativ haverikommission, BMTIG, lanserar en ny teori om Estonias förlisning.
- BMTIG hävdar att fartygets omfattande styrbordsskador kom från en kraftig yttre kollision.
- Professor emeritus Anders Ulfvarsson menar att skadorna uppstod vid ytan innan fartyget sjönk.
- BMTIG:s slutsats är att Estonia sjönk på grund av en kollision.
- Statens haverikommission (SHK) avvisar den alternativa kollisionsteorin.
- SHK kommer att presentera sin slutrapport nästa tisdag, där de avviker från BMTIG:s slutsatser.
Innehåll
En alternativ haverikommission, Baltic Marine Technical Investigation Group (BMTIG), presenterar en ny teori om M/S Estonias förlisning 1994. Enligt BMTIG orsakades de omfattande skadorna på fartygets styrbordssida av en kraftig yttre påverkan i form av en kollision. Professor emeritus Anders Ulfvarsson menar att skadorna måste ha uppstått vid ytan, innan fartyget nådde botten. Denna slutsats strider mot Statens haverikommissions (SHK:s) uppfattning, vilken väntas presenteras i deras slutrapport nästa vecka. SHK har redan aviserat att de inte delar BMTIG:s kollisionsteori.