Annika anmälde läkaren – fick rätt efter sin död
Annika, en patient från Jordbro, anmälde fall av felbehandling som nu, efter två år, har fått bekräftelse från IVO. Myndigheten fastslog att en läkare…
Sammanfattning
- IVO har fastslagit att en läkare agerade felaktigt efter en anmälan från patienten Annika i Jordbro.
- Utredningen av Annikas anmälan tog två år att slutföra, vilket kritiseras som en orimligt lång handläggningstid.
- Johnny Hedström, 63 år, vars fru också varit utsatt för liknande förhållanden, menar att många patienter aldrig får den upprättelse de söker.
- Fallet belyser de långa ledtiderna och bristerna i systemet för patientklagomål inom svensk vård.
Innehåll
Annika, en patient från Jordbro, anmälde fall av felbehandling som nu, efter två år, har fått bekräftelse från IVO. Myndigheten fastslog att en läkare agerat felaktigt. Fallet aktualiserar kritik mot vårdens hantering av klagomål, där Johnny Hedström, 63 år, vars fru mötte liknande problem, uttrycker att många patienter aldrig får upprättelse. Utredningstiden på två år har förlängt lidandet för de drabbade, vilket bidrar till frustrationen över systemet.