Expertkritik mot M-förslag att slopa svenska som andraspråk
Josefin Nilsson, doktor i språkdidaktik och projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk på Stockholms universitet, kritiserar skarpt…
Sammanfattning
- Josefin Nilsson innehar en doktorstitel i språkdidaktik och arbetar som projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.
- Nilsson beskriver specifika politiska förslag som ”oinformerade, verklighetsfrånvända och väldigt motsägelsefulla”.
Innehåll
Josefin Nilsson, doktor i språkdidaktik och projektledare vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk på Stockholms universitet, kritiserar skarpt regeringens skolpolitik. Hon beskriver de nya förslagen som ”oinformerade, verklighetsfrånvända och väldigt motsägelsefulla”. Nilssons uttalande pekar på en djup oenighet kring hur svenskundervisningen för andraspråkselever bör utformas, med en klar opposition från universitetshåll mot de reformer som nu diskuteras. Denna kritik indikerar en potentiell konflikt mellan akademisk expertis och politiska beslut, vilket kan påverka framtida skolinsatser avsevärt.