Får det vara lite slakteriavfall till fikat?
Pressbyrån har introducerat en innovativ "blodbrownie" i sin testbutik PBX i Stockholm som en del av forskningsprojektet Blod och rova. Denna brownie…
Sammanfattning
- Pressbyrån lanserar en blodbrownie med 20 procent nötblod i sin testbutik PBX i Stockholm.
- Bakverket är en del av forskningsprojektet Blod och rova, ledd av IVL Svenska Miljöinstitutet, för att minska matsvinnet.
- Bara tre procent av nötblodet från svenska slakterier används till mat idag; resterande går till djurfoder eller biogas.
- Kockar har framgångsrikt maskerat blodets färg och smak genom att kombinera det med choklad för en djupare smakprofil.
- Blodbrownien marknadsförs med fokus på dess näringsvärde, då två brownies täcker 25 procent av en kvinnas dagliga järnbehov.
- Nästa steg är att utvärdera konsumentbeteendet och acceptansen för blod som råvara i en kommersiell produkt.
Innehåll
Pressbyrån har introducerat en innovativ "blodbrownie" i sin testbutik PBX i Stockholm som en del av forskningsprojektet Blod och rova. Denna brownie innehåller 20 procent nötblod och syftar till att minska matsvinnet inom livsmedelsindustrin genom att ta tillvara på råvaror som vanligtvis går förlorade. Kockar har utvecklat bakverket för att maskera blodets färg och smak, framhävande att det berikar brownien med en djup chokladsmak och mustighet. Projektets drivkrafter betonar vikten av att informera konsumenter om browniens näringsvärde och dess bidrag till en mer hållbar livsmedelskedja, samt att den faktiskt inte smakar blod. Försäljningen i butik ska nu visa om konsumenterna är redo att acceptera blod som ingrediens i sötsaker, trots eventuella initiala tveksamheter.