Ivo efter kritiken: ”Vi håller med Riksrevisionen”
Statens inspektion för vård och omsorg (Ivo) erkänner att handläggningstiderna för enskilda klagomål är för långa, ett problem som Riksrevisionen har…
Sammanfattning
- Ivo medger kritik gällande långa handläggningstider för enskilda klagomål efter granskning från Riksrevisionen.
- Pernilla Pehrson Niia, avdelningschef och nationellt ansvarig för klagomålshanteringen på Ivo, bekräftar ineffektiviteten.
- Ivo förklarar att myndigheten nu tvingas göra hårda prioriteringar i sin verksamhet för att hantera problematiken.
- Riksrevisionens granskning har belyst brister i Ivos hantering av klagomål från patienter och anhöriga.
- Myndigheten står inför utmaningen att förbättra sin process för att säkerställa snabbare och effektivare handläggning.
Innehåll
Statens inspektion för vård och omsorg (Ivo) erkänner att handläggningstiderna för enskilda klagomål är för långa, ett problem som Riksrevisionen har pekat på. Myndigheten håller helt med om kritiken och meddelar att man nu tvingas till skarpa prioriteringar i sin verksamhet. Detta uttalande kommer efter att Riksrevisionen granskat Ivos arbete och identifierat ineffektivitet i hanteringen av patienters och anhörigas klagomål. Pernilla Pehrson Niia, avdelningschef och nationellt ansvarig för klagomålshanteringen, framhåller att situationen kräver omedelbara åtgärder för att möta de växande utmaningarna.