Klimatexpert om att EU backar om förbränningsmotorer: ”Det här kan fördröja utvecklingen, men stoppar den inte”
EU har modifierat sitt förslag om totalförbud för bensin- och dieselbilar från och med 2035, vilket nu ersätts med ett krav på 90 procents…
Sammanfattning
- EU-kommissionen har ändrat målet om totalförbud för nya förbränningsmotorbilar från 2035 till en utsläppsminskning på 90 procent jämfört med 2021.
- Bernt Nordman vid WWF anser att förändringen kan bromsa omställningen till elbilar och ser den som en symbolisk lösning efter hård lobbyism från storföretagen.
- Den europeiska bilindustrin, som sysselsätter 14 miljoner människor och står för 7 procent av unionens BNP, har mött oväntat trög försäljning av elbilar och konkurrens från billigare kinesiska märken.
- Elbilarnas marknadsandel fortsätter att öka, men långsammare än förväntat i Europa; i Finland är siffran 36 procent av nyregistreringarna under januari-september 2025, medan Kina också har sett lokala märken öka till nästan 70 procent av hemmamarknaden.
- Nordman kritiserar europeiska biltillverkare för att inte ha förnyat sig tillräckligt snabbt, vilket lett till att kinesiska bilar dominerar alltmer på hemmamarknaden, och i Västeuropa utgjorde de 7,5 procent av nyregistreringarna under september-november 2025.
Innehåll
EU har modifierat sitt förslag om totalförbud för bensin- och dieselbilar från och med 2035, vilket nu ersätts med ett krav på 90 procents utsläppsminskning. Bernt Nordman, klimatansvarig på Världsnaturfonden WWF, kritiserar beslutet och menar att traditionell bilindustri lobbar istället för att utveckla produkter, vilket riskerar dominans av kinesiska elbilar på europeiska vägar. Han betonar att elektrifieringen är oundviklig, men att detta kan fördröja utvecklingen.