Krav på klimatsmartare flygbränsle – beslut om jättefabrik i Skellefteå dröjer
Skellefteå Krafts planer på en storskalig fabrik för hållbart flygbränsle i Skellefteå dröjer, trots nya EU-krav om ökad inblandning av sådant bränsle…
Sammanfattning
- Skellefteå Kraft planerar att bygga en fabrik för 100 000 ton hållbart flygbränsle per år, vilket minskar utsläppen med 90 procent jämfört med konventionellt bränsle.
- Fabriken använder vatten, förnybar el och infångad koldioxid för produktion och planeras vara i gång 2030.
- Ett slutgiltigt investeringsbeslut för fabriken ska tas 2027, med byggstart samma år, vilket dröjer enligt EU-myndigheter som ser 2026 som sista beslutår för att nå 2030-målen.
- EU har beslutat att 6 procent av flygbränslet ska vara hållbart år 2030, med successiva höjningar till 70 procent år 2050, vilket kräver cirka 3 000 miljarder kronor i investeringar inom EU.
- Vattenfall har pausat ett liknande projekt då marknaden för hållbart flygbränsle ännu inte anses mogen, enligt Per Sundell, affärsutvecklare på Vattenfall.
Innehåll
Skellefteå Krafts planer på en storskalig fabrik för hållbart flygbränsle i Skellefteå dröjer, trots nya EU-krav om ökad inblandning av sådant bränsle till år 2030. Företaget samarbetar med nederländska SkyNRG för att producera 100 000 ton bränsle årligen med 90 procents minskade utsläpp, men finansieringen är ännu oklar. Fredrik Jonsson, ansvarig för affärsinnovation på Skellefteå Kraft, menar att investeringsbeslutet får ta tid. EU-myndigheter påpekar dock att beslut måste fattas senast 2026 för att 2030-målet ska uppnås.