Mer än varannan svensk luras av falska nätannonser
Mer än varannan person i Sverige, hela 50 procent, luras av falska nätannonser. Finansinspektionen agerar nu med kraft och kräver åtgärder från sociala…
Sammanfattning
- Falska nätannonser lurar över hälften, det vill säga 50 procent, av svenskarna.
- Finansinspektionen kräver omedelbara åtgärder från sociala mediebolagen.
- Mer än varannan svensk har redan mött falska annonser, vilket belyser problemets omfattning.
- Finansinspektionen uppmanar bolagen att ta större ansvar för att skydda användarna på sina plattformar.
Innehåll
Mer än varannan person i Sverige, hela 50 procent, luras av falska nätannonser. Finansinspektionen agerar nu med kraft och kräver åtgärder från sociala mediebolagen. De uppmanar bolagen att omedelbart ta ett större ansvar för att skydda svenskarna mot bedrägerier. Problemet har vuxit sig så stort att över hälften av svenskarna, 50 procent, redan har stött på falska annonser på nätet. Finansinspektionens krav kom idag klockan 06:15.