Neste sålde jättetanker – nu transporterar den olja från rysk hamn
Norge har blivit en central omlastningsplats för olja med kopplingar till Ryssland, vilket oroar experter då intäkterna riskerar att finansiera den ryska…
Sammanfattning
- Norska hamnar fungerar som en nyckelpunkt för omlastning av olja med ryska kopplingar, en transport som sedan går vidare till Rotterdam och andra internationella destinationer.
- Både Marcus Lillkvist och Dan Granqvist understryker att trots att en del av oljan ursprungligen kommer från Kazakstan i Kaspiska havet, hanteras den av ryska tankfartyg och försäkringsbolag.
- En professor varnar för att de omfattande oljeleveranserna via Norge ger betydande inkomster till den ryska krigskassan och därmed underminerar sanktionernas effektivitet.
Innehåll
Norge har blivit en central omlastningsplats för olja med kopplingar till Ryssland, vilket oroar experter då intäkterna riskerar att finansiera den ryska krigskassan. Marcus Lillkvist och Dan Granqvist belyser hur stora volymer, till synes fria från sanktioner, fraktas via norska hamnar vidare till Rotterdam och andra marknader. Denna handel omfattar även olja från Kazakstan men hanteras av ryska tankfartyg och försäkringsbolag, vilket skapar en gråzon i sanktionsregimen. Professorer varnar för att detta underminerar de internationella försöken att strypa Rysslands finansiella resurser, med lyssningstider på 6:20 för den fullständiga versionen och 6:28 för en kortare sammanfattning.