Nu är det klart: EU-kommissionen mjukar upp förbudet mot bensin- och dieselbilar
EU-kommissionen har lättat på det planerade förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035, vilket nu ersätts med ett krav på 90…
Sammanfattning
- EU-kommissionens reviderade förbud innebär att försäljningen av bensin- och dieselbilar inte totalförbjuds efter 2035, utan ersätts med ett krav på 90 procents utsläppsminskning.
- Med det nya förslaget kan tillverkarna fortsätta sälja hybridbilar och fordon som kompenserar utsläpp med grönt stål eller biobränslen.
- Biltillverkarnas branschorganisation ACEA och flera tillverkare har krävt större flexibilitet på grund av svagare efterfrågan på elbilar än förväntat.
- Manfred Weber, ledare för EPP i EU-parlamentet, välkomnar lättnaderna och menar att förbudet mot förbränningsmotorer är historia.
- Miljöorganisationer samt nordiska länder och Spanien kritiserar förslaget, då de fruktar att investeringar i europeiska elbilar kan hotas.
- Kommissionen föreslår även åtgärder för att öka andelen elbilar i företagsflottor och stödja produktionen av små, prisvärda elbilar.
Innehåll
EU-kommissionen har lättat på det planerade förbudet mot försäljning av nya bensin- och dieselbilar från 2035, vilket nu ersätts med ett krav på 90 procents utsläppsminskning. Detta innebär att bilindustrin får större handlingsutrymme att sälja hybridbilar och modeller som kompenserar utsläpp med grön teknik. Kommissionen motiverar ändringen med att stärka Europas konkurrenskraft, medan kritiker befarar att klimatambitionerna urvattnas. Biltillverkare, särskilt från Tyskland och Italien, har drivit på för denna flexibilitet, då efterfrågan på elbilar varit svagare än förväntat, vilket Acea-chefen Sigrid de Vries beskriver som en "kritisk milstolpe".