Omstridd tunnel för tung trafik från Tallinnfärjor godkändes
Helsingfors fullmäktige har godkänt en detaljplaneändring som tillåter byggandet av en omstridd tunnel för tung trafik mellan Västra hamnen och…
Sammanfattning
- Helsingfors fullmäktige godkände detaljplaneändringen för en hamntunnel mellan Västra hamnen och Västerleden.
- Tunnelns huvudsyfte är att flytta tung trafik under jord för att avlasta Busholmen och förbättra trafikflödet.
- Beslutet är en del av en större plan att flytta all Tallinntrafik till Västra hamnen år 2032 och stänga Olympiaterminalen.
- Projektet har mött motstånd, främst från De Gröna och Vänsterförbundet, på grund av oro för miljöpåverkan och ifrågasatt lönsamhet.
- Investeringen på 300 miljoner euro för tunneln görs av Helsingfors hamn, ett aktiebolag ägt av staden.
- Detaljplaneändringen godkändes efter att ett förslag om återremittering avslogs med rösterna 49-36.
Innehåll
Helsingfors fullmäktige har godkänt en detaljplaneändring som tillåter byggandet av en omstridd tunnel för tung trafik mellan Västra hamnen och Västerleden. Beslutet fattades efter en fyra timmar lång diskussion och en omröstning där förslaget att återremittera ärendet föll. Tunnelns syfte är att leda den tunga trafiken under jord och därmed minska köer och trafikproblem på Busholmen. Hamntunneln ses som en avgörande del i en större omstrukturering av Helsingfors passagerartrafik, där Tallinntrafiken koncentreras till Västra hamnen. Projektet har varit omdiskuterat i många år, med motståndare som ifrågasätter dess lönsamhet och miljöpåverkan, särskilt vid Lappvikens sjukhusområde.