Regeringens läskrispolitik kritiseras av experter: Ovetenskaplig
Regeringens politik rörande läskrisen kritiseras nu av experter från Nationellt centrum för svenska som andraspråk, som anser den vara ovetenskaplig.…
Sammanfattning
- Experter från Nationellt centrum för svenska som andraspråk kritiserar regeringens läskrispolitik för att vara ovetenskaplig.
- Bland niondeklassare med utländsk bakgrund når 45 procent inte upp till grundläggande läskunnighet, jämfört med 24 procent för alla elever.
- Regeringen, via Moderaterna, diskuterar att avveckla ämnet Svenska som andraspråk, trots att en statlig utredning pekat på brister och föreslagit åtgärder.
- Josefin Nilsson, biträdande föreståndare, kallar Moderaternas förslag "kontraproduktivt, ovetenskapligt och verklighetsfrånvänt".
- Liberalerna, via utbildningsminister Simona Mohamsson, menar att ämnet bör regleras tydligare för att stärka elevers språkutveckling.
- Vänsterpartiet välkomnar förslaget om att ändra ämnet svenskan som andraspråk.
Innehåll
Regeringens politik rörande läskrisen kritiseras nu av experter från Nationellt centrum för svenska som andraspråk, som anser den vara ovetenskaplig. Kritiken rör regeringens förslag att eventuellt skrota ämnet svenska som andraspråk, trots att nästan hälften av niondeklassarna med utländsk bakgrund inte når grundläggande läskunskaper. Josefin Nilsson, doktor i språkdidaktik, menar att förslaget är kontraproduktivt och verklighetsfrånvänt, och skulle försämra kunskapsresultaten. Utbildningsminister Simona Mohamsson (L) avfärdar Moderaternas tanke om att "skrota" ämnet, då hon menar att det är en dålig idé.