Sänkt straffålder riskerar förvärra ungdomsbrottsligheten
Regeringens förslag att sänka straffbarhetsåldern till 13 år kritiseras kraftigt av Erik Pelling, ordförande för SKR:s beredning för socialpolitik och…
Sammanfattning
- Erik Pelling (S), ordförande för SKR:s beredning för socialpolitik och individomsorg, kritiserar regeringens förslag om sänkt straffbarhetsålder.
- Rättskedjan (Kriminalvården, Polisen, Åklagarmyndigheten, Advokatsamfundet) och barnrättsorganisationer (Barnombudsmannen, BRIS, Unicef) avvisar förslaget.
- Forskningen visar att sänkt straffålder sannolikt inte minskar återfallsrisken eller avskräcker unga från brott.
- Sänkt straffålder riskerar att störa skolgången, vilket anses vara det viktigaste skyddet mot kriminalitet och utanförskap.
- Förslaget kan vara kontraproduktivt på lång sikt och kollidera med annan ny lagstiftning inom brottsförebyggande arbete.
- SKR uppmanar regeringen att säkerställa att fängslade ungdomar får särskild handläggare inom socialtjänsten tills de fyller 21 år.
Innehåll
Regeringens förslag att sänka straffbarhetsåldern till 13 år kritiseras kraftigt av Erik Pelling, ordförande för SKR:s beredning för socialpolitik och individomsorg, samt stora delar av rättskedjan och barnrättsorganisationer. De menar att förslaget saknar forskningsstöd och riskerar att försvåra ungas skolgång, cementera kriminalitet samt undergräva det brottsförebyggande arbetet. Pelling framhåller att sänkt straffålder inte leder till minskad återfallsrisk eller avskräcker unga från brott, och att en kortsiktig reform kan få negativa långsiktiga konsekvenser.