Yvonne vägrar dricka sitt kranvatten – köper i butik: ”Det smakar bajs”
Invånare i Bälgviken, Eskilstuna, har i "två" år rapporterat om problem med dricksvattnet, vilket nu kulminerar i att "Mark-" och "miljööverdomstolen" ska…
Sammanfattning
- Yvonne Rosendahl, invånare i Bälgviken, uppmärksammade att det var dricksvattnet som luktade illa, inte avloppet, en problematik som funnits under de "två" senaste åren.
- Jonas Lindberg, dricksvattenansvarig på ESEM, förklarar att den långa vattenledningen från vattenverket till Bälgviken och den höga vattentemperaturen orsakar smak- och luktproblemen.
- Lindberg meddelar att ESEM inte kan sänka temperaturen på vattnet direkt men att de "hoppas kunna vara bättre rustade till nästa år" för att hantera problematiken.
- Mark- och miljööverdomstolen ska pröva fallet nu gällande om kommunen har följt de provtagningsregler för muddermassorna som fastställdes vid en föregående rättsprocess.
Innehåll
Invånare i Bälgviken, Eskilstuna, har i "två" år rapporterat om problem med dricksvattnet, vilket nu kulminerar i att "Mark-" och "miljööverdomstolen" ska pröva kommunens följsamhet till provtagningsregler för muddermassor. Yvonne Rosendahl i "Bälgviken" beskriver att vattnet "luktade", och "dricksvattenansvarig" "Jonas Lindberg" på "ESEM" förklarar problematiken med den långa vattenledningen från vattenverket i kombination med "hög temperatur". "ESEM" utlovar åtgärder inför nästa år för att förbättra situationen, trots att de inte kan sänka vattentemperaturen. Detta rättsliga prövande sker nu för att bedöma om tidigare fastställda regler har efterlevts.