Stor kartläggning – här är tågen mest försenade
En ny kartläggning från Newsworthy och Sveriges Natur avslöjar att en betydande andel av tågrörelserna i Sverige, särskilt fjärrtåg, är försenade, vilket…
Sammanfattning
- Newsworthy och Sveriges Natur har kartlagt tågförseningar i Sverige, som visar att punktligheten brister på många sträckor.
- Järnvägens mål om 95 procents punktlighet, med högst fem minuters försening, uppnås sällan.
- Fjärrtåg är oftare försenade än pendel- och regionaltåg, delvis för att de kör längre sträckor och delar spår med annan trafik.
- Tåg från Narvik och Ljusdal till Stockholm var försenade i 55 respektive 53 procent av fallen, medan 46 procent av tågen från Norrköping var sena.
- Sträckan Stockholm–Karlstad har 35,2 procent försenade tåg, ofta på grund av sträckor nära storstäder och flaskhalsar som Karlstad–Kil och Hudiksvall–Sundsvall.
- Kritik riktas mot den nuvarande infrastrukturplanen för att prioritera bilvägar framför järnväg, trots stora satsningar.
Innehåll
En ny kartläggning från Newsworthy och Sveriges Natur avslöjar att en betydande andel av tågrörelserna i Sverige, särskilt fjärrtåg, är försenade, vilket strider mot målet att 95 procent av tågen ska vara i tid. Över hälften av avgångarna från vissa städer, som Narvik och Ljusdal, har minst fem minuters försening vid ankomst till Stockholm, och sträckan Stockholm–Karlstad uppvisar 35,2 procents försening. Problemen bottnar bland annat i att fjärrtåg delar spår med annan trafik och att infrastruktursatsningar prioriterar bilvägar framför järnväg.