Bygget där bara elektiska maskiner används
Små dieselmaskiner utgör en betydande miljöbov i tätorter, med höga utsläpp av avgaser och farliga partiklar, ofta utanför EU:s utsläppsregler. Stockholm…
Sammanfattning
- Små dieselmaskiner är stora miljöbovar med höga utsläpp av avgaser och partiklar, ofta undantagna från regler.
- Stockholm stad genomför ett pilotprojekt med ett helt elektrifierat bygge vid Mäster Samuelsgatan för bättre luft, ljud och vibrationer.
- En elektrisk hjullastare kan spara över tio ton koldioxid, kväveoxid och partiklar årligen jämfört med en dieselversion.
- Fossilfritt Sverige verkar för att en majoritet av byggen ska bli elektriska till år 2030, men endast nio kommuner och två företag stöder initiativet.
- Idag är endast cirka 300 av Sveriges 30 000 entreprenadmaskiner eldrivna, vilket begränsar tillgängligheten utanför pilotprojekt.
- Ökad elektrifiering kommer att ställa högre krav på miljövänlig utvinning av metaller till batterier, vilket kräver förbättrade gruvmetoder.
Innehåll
Små dieselmaskiner utgör en betydande miljöbov i tätorter, med höga utsläpp av avgaser och farliga partiklar, ofta utanför EU:s utsläppsregler. Stockholm stad driver därför ett pilotprojekt vid Mäster Samuelsgatan, där samtliga maskiner, från vibropaddor till lastbilar, är eldrivna. Syftet är att förbättra luftkvalitet, minska buller och vibrationer i stadsmiljö. Detta initiativ ses som ett viktigt steg mot en mer hållbar byggbransch, trots att helelektriska byggen fortfarande är ovanliga. Efterfrågan på elektriska maskiner förväntas dock öka, vilket leder till utmaningar gällande tillgång och behovet av ansvarsfull brytning av metaller till batterier.