Haveriutredare: Estonia var inte sjövärdig
M/S Estonia, där 852 personer omkom, var enligt en ny utredning inte sjövärdig och borde inte ha trafikerat rutten Tallinn-Stockholm. Den gemensamma…
Sammanfattning
- En ny utredning av M/S Estonia bekräftar att fartyget inte var sjövärdigt och hade betydande brister.
- Utredningens slutsatser skiljer sig från rapporten 1997 gällande olyckstiden och fartygets sjövärdighet.
- Skadorna i skrovet, som uppmärksammades i en dokumentär 2020, orsakades av att vraket rört sig och skrapats mot berggrunden efter 2006.
- Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Statens haverikommission, menar att konstruktionen med för svaga anordningar för bogvisiret var en avgörande faktor.
- Utredarna avfärdar teorier om militära transporter ombord samt explosioner eller kollisioner med andra fartyg.
- Haveriutredningen betonar att Estonia, som förliste 1994 och krävde 852 dödsoffer, inte var lämpad för sin rutt på Östersjön.
Innehåll
M/S Estonia, där 852 personer omkom, var enligt en ny utredning inte sjövärdig och borde inte ha trafikerat rutten Tallinn-Stockholm. Den gemensamma granskningen av Sverige, Estland och Finland pekar på brister i fartygets design, inspektioner och certifiering, särskilt vad gäller bogvisirets låsanordningar. Haveriet inträffade tidigare än vad som tidigare angetts, precis efter midnatt svensk tid. Utredningen avfärdar teorier om explosioner eller kollisioner med främmande fartyg, liksom att militära fordon skulle ha funnits ombord. Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Statens haverikommission, bekräftar att fartyget hade strukturella svagheter och inte var i skick för passagerartrafik på Östersjön.