HVO100 ökar kraftigt – kan ge snabb utsläppsminskning
Användningen av det förnybara drivmedlet HVO100 har fördubblats under det senaste året, enligt Energimyndighetens årsrapport. Framför allt är det åkerier…
Sammanfattning
- Användningen av HVO100 fördubblades under det senaste året och uppgick till 456 miljoner liter under 2024, enligt Energimyndigheten.
- HVO100 minskar klimatpåverkan med över 80 procent jämfört med fossil diesel och produceras främst från restprodukter.
- Åkerier, kollektivtrafik och taxibolag står för den största ökningen av konsumtionen av HVO100.
- Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) avfärdar subventioner för biodrivmedel och hänvisar till EU:s regler för statsstöd.
- HVO100 är tre till fem kronor dyrare per liter än fossil diesel, vilket är en bidragande orsak till det låga intresset bland privatbilister.
- Trots ökningen av HVO100 används fortfarande mer än tio gånger så mycket fossil diesel i Sverige.
Innehåll
Användningen av det förnybara drivmedlet HVO100 har fördubblats under det senaste året, enligt Energimyndighetens årsrapport. Framför allt är det åkerier och kollektivtrafik som driver ökningen, även om intresset bland privatbilister också stiger. Drivmedlet, som minskar klimatpåverkan med över 80 procent jämfört med fossil diesel, tillverkas av restprodukter som animaliska fetter och vegetabiliska oljor. Trots den positiva utvecklingen är en statlig subvention av biodrivmedlet inte aktuell, meddelar klimatminister Romina Pourmokhtari (L). Hon hänvisar till EU:s regler för statsstöd som ett hinder. Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet, efterlyser politiska åtgärder för att göra det enklare och mer lönsamt att välja förnybara alternativ, då priset på HVO100 fortfarande är betydligt högre än för fossil diesel.