Mindre nattåg Stockholm–Narvik – kritik av Andreas Carlson (KD)
Nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik halveras från april nästa år, vilket skärper debatten om regeringens prioriteringar och järnvägens framtid.…
Sammanfattning
- Trafikverket halverar nattågstrafiken Stockholm–Narvik till ett tåg som endast går mellan Stockholm och Umeå från och med april nästa år.
- Miljöpartiets trafikpolitiske talesperson Linus Lakso kritiserar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) för en dålig politik och bristande finansiering av trafikavtalen.
- Riksdagsledamot Zara Leghissa (S) menar att malmtågen och persontrafiken inte ska konkurrera, utan att Malmbanan istället behöver underhåll och kapacitetsutveckling.
- Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) försvarar beslutet med att regeringen skjutit till 80 miljoner kronor i år och 150 miljoner kronor nästa år till den upphandlade trafiken, samt att kostnaderna bara fortsätter att öka.
- Nuvarande nödavtal, som gäller till december 2026, innebär att Trafikverket har totalansvar för ekonomin och står för trafikens underskott, medan SJ får ett arvode för att köra resorna.
Innehåll
Nattågstrafiken mellan Stockholm och Narvik halveras från april nästa år, vilket skärper debatten om regeringens prioriteringar och järnvägens framtid. Trafikverkets beslut innebär att endast ett nattåg körs på sträckan, istället för två, då det andra nu vänder i Umeå. Miljöpartiets trafikpolitiske talesperson, Linus Lakso, kritiserar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) starkt och menar att regeringen inte skjutit till tillräckligt med medel till de trafikavtal som finansierar trafiken. Lakso påpekar Trafikverkets förvarning om konsekvenserna och anser att SJ borde få ett samhällsuppdrag att hantera nattågstrafiken. Andreas Carlson svarar att regeringen har tillfört 80 miljoner i år och 150 miljoner nästa år till den upphandlade trafiken, med anledning av kostnadsökningar samt att de gett Trafikverket uppdraget att se över nattågstrafiken. Det nya nödavtalet innebär att Trafikverket har totalansvar för ekonomin och betalar SJ ett arvode.