Ny rapport om Estoniaolyckan: Fartyget sjöodugligt, inga spår av explosioner
En ny slutrapport om Estonias förlisning 1994, framtagen av Olycksutredningscentralen i Finland (OTKES), Estlands haverikommission (OJK) och Sveriges…
Sammanfattning
- Slutrapporten om Estoniaolyckan, publicerad av finska, estniska och svenska haverikommissioner, bekräftar att förlisningen berodde på att bogvisiret kollapsade, vilket stämmer med utredningen från 1997.
- Rapporten utesluter explosioner eller kollisioner som orsak till skadorna på styrbordssidan, vilka uppstod vid nedslaget på havsbotten.
- OJK:s direktör Märt Ots framhåller att arbetet ger en aktuell dokumentation av vrakets skick, händelseförloppet och systemfaktorer som orsakade olyckan.
- SHK:s ordförande Jonas Bäckstrand menar att Estonia hade latenta strukturella brister som gjorde fartyget tekniskt osäkert, något som varken ombord eller i land var medvetna om.
- Havskommissionerna ser ingen anledning att återuppta JAIC:s säkerhetsutredning från 1997, utan anser att förlisningen var ett resultat av ett komplext systemfel inom sjöfartsbranschen och inte en enskild faktor.
Innehåll
En ny slutrapport om Estonias förlisning 1994, framtagen av Olycksutredningscentralen i Finland (OTKES), Estlands haverikommission (OJK) och Sveriges haverikommission (SHK), bekräftar att bogvisirets kollaps ledde till olyckan. Rapporten, som baseras på marina undersökningar 2021-2025 och vittnesmål från 68 överlevande, konstaterar att inga tecken på explosioner eller kollisioner fanns och att skadorna på styrbordssidan uppstod vid nedslaget på havsbotten. Jonas Bäckstrand, ordförande för SHK, betonar att fartyget hade latenta strukturella brister och var tekniskt osäkert, men att detta inte var känt av berörda parter. Rapporten utesluter behovet av att återuppta den ursprungliga utredningen från 1997.