Oljekatastrof kan nå Skåne – men Sverige får inte stoppa fartygen
Kustbevakningen varnar för en allvarlig oljekatastrof då oljefartyg från den ryska skuggflottan trafikerar Östersjön, trots bristande underhåll och falska…
Sammanfattning
- Kustbevakningen rapporterar att den "tandlös" står mot den ryska skuggflottan, som består av flera hundra dåligt underhållna oljefartyg på Östersjön.
- Gröna kartor indikerar att ett oljeutsläpp från ett skuggfartyg kan nå Skånes kust, vilket innebär en naturkatastrof med enorma saneringskostnader.
- Kustbevakningen har inte befogenhet att stoppa fartygen, inte ens vid synliga risker, och de utländska fartygen är inte skyldiga att svara på frågor om försäkringsskydd.
- Daniel Stenling, biträdande operativ chef vid Kustbevakningen, framhåller att en ökad risk för olyckor beror på fler oljetransporter, samt sämre standard på fartyg och besättningar.
- För att effektivt kunna agera mot skuggflottan föreslår Kustbevakningen en lagändring, men justitieminister Gunnar Strömmer (M) säger att inget sådant arbete pågår utan måste ske i samarbete med andra Östersjöländer.
Innehåll
Kustbevakningen varnar för en allvarlig oljekatastrof då oljefartyg från den ryska skuggflottan trafikerar Östersjön, trots bristande underhåll och falska försäkringsbevis. Simuleringar visar att olja från ett skuggfartyg kan nå Skånes kust, vilket skulle medföra "mycket dramatiska konsekvenser", enligt Kustbevakningen. Frida Bengtsson, Sverigechef på Greenpeace, menar att det inte är en fråga om en olycka sker, utan när, och att svenska skattebetalare får stå för kostnaderna. Kustbevakningen kräver en lagändring för att kunna ingripa mot fartygen, men justitieminister Gunnar Strömmer ser inte ett sådant arbete i dagsläget.