Parkeringsbolag misstänks för falska böter – polisen utreder närmare 200 fall
Polisen utreder parkeringsbolaget Västia parkering för misstänkt bedrägeri och urkundsförfalskning, gällande närmare 200 fall av manipulerade…
Sammanfattning
- Polisen utreder Västia parkering för misstänkt bedrägeri, urkundsförfalskning och osant intygande kopplat till närmare 200 fall av felaktiga parkeringsböter.
- Zoltan-Laszlo Jonas bestred framgångsrikt en parkeringsbot på 600 kronor efter att ha fått en falsk bild som bevis från parkeringsbolaget.
- Polisen misstänker att manipulerade bilder har använts som bevis och att kontrollavgifter skickats per post i stället för att fästas på fordonet, vilket strider mot gällande lag.
- Västias VD, Denis Andersson, förnekar avsiktliga fel men nämner möjligheten av tekniska problem med bolagets programvara.
- En anställd är misstänkt i nuläget, men polisen, ledd av Martin Petersson, förväntar sig att utredningen kan expandera och att fler kan bli inblandade.
- Västia parkering använder Hojab parkeringsservice, bifirma till Svea Inkasso, för indrivning av avgifter, men inga misstankar riktas mot inkassofirman.
Innehåll
Polisen utreder parkeringsbolaget Västia parkering för misstänkt bedrägeri och urkundsförfalskning, gällande närmare 200 fall av manipulerade parkeringsböter i Västsverige. Förundersökningen leds av Martin Petersson från trafiksektionen, som ser tecken på systematiska fel i hela organisationen. Drabbade vittnar om felaktiga bilder och obefogade avgifter, trots att Västias VD Denis Andersson tillbakavisar anklagelserna och välkomnar utredningen men medger tekniska fel. Bolaget använde inkassofirma för att driva in pengarna, vilket har stressat drabbade till att betala tvivelaktiga avgifter.