Ryska påverkanskampanjer mot Sverige ökar inför valåret
Med bara ett år kvar till nästa val står Sverige inför en ökad kamp mot desinformation och påverkanskampanjer. Karin Lönnheden, chef för operativa…
Sammanfattning
- Sverige befinner sig i centrum för ett intensivt informationskrig, med "ett" år kvar till nästa val.
- Karin Lönnheden, chef för operativa avdelningen på Myndigheten för psykologiskt försvar, larmar om utländsk påverkan.
- Lönnheden förtydligar att syftet med desinformation sällan är att övertyga, utan att underminera förtroendet: "Avsikten är inte alltid att vi ska tro på innehållet".
Innehåll
Med bara ett år kvar till nästa val står Sverige inför en ökad kamp mot desinformation och påverkanskampanjer. Karin Lönnheden, chef för operativa avdelningen på Myndigheten för psykologiskt försvar, betonar allvaret i situationen när hon uttalar sig om syftena bakom dessa kampanjer. Hon konstaterar att avsikten ofta inte är att medborgarna ska tro på innehållet i sig, utan snarare att sprida tvivel och osäkerhet inför valet. Myndigheten intensifierar nu sina insatser för att stärka den svenska motståndskraften mot externa hot.