Så dog Fröken Sverige – det stora TV4-bråket: ”Kändes unket”

TV4:s sändningar av skönhetstävlingen Fröken Sverige drog under 90-talet miljontals tittare och genererade betydande reklamintäkter. Trots tävlingens…

Sammanfattning

Innehåll

TV4:s sändningar av skönhetstävlingen Fröken Sverige drog under 90-talet miljontals tittare och genererade betydande reklamintäkter. Trots tävlingens popularitet internt på TV4 utbröt en kraftig strid om kvinnosyn och ideal. Reportern Kristina Thulin ledde motståndet mot tävlingen och debatterade offentligt med programdirektör Jan Scherman inför finalen 1999. Den interna kritiken, tillsammans med argument om en förlegad kvinnosyn och ett ohälsosamt kroppsideal, nådde en kulmen när Fröken Sverige sändes för sista gången i TV4. Frågor kring medierepresentation av kvinnor och skönhetsideal fortsätter att vara aktuella även 2025.

Läs hela artikeln på Korthet.se →