Så får modeföretagen dig att köpa mer
Naturskyddsföreningen har genomfört en granskning av nio framstående modeföretag som bedriver onlineförsäljning. Undersökningen avslöjar att samtliga…
Sammanfattning
- Naturskyddsföreningen har granskat nio modeföretags onlineförsäljning och funnit att alla använder "köptriggers" för att öka konsumtionen.
- Triggers inkluderar att signalera att varor snart tar slut eller att många tittar på en produkt, vilket syftar till att framkalla impulsköp.
- Shein och Ellos använder flest köptriggers, medan H&M, KappAhl och Lindex använder färre enligt undersökningen.
- Beatrice Rindevall, ordförande för Naturskyddsföreningen, varnar för att dessa metoder leder till överkonsumtion med allvarliga miljö- och sociala konsekvenser.
- Svensk Handel stödjer EU:s arbete med att lagstifta mot manipulativa metoder som "gamification", där lyckohjul och snabba köp används för att locka konsumenter.
- Ungdomar beskriver att de känner sig lockade till onödiga köp och bygger upp "gigantiska lager" av kläder de inte behöver på grund av dessa annonser.
Innehåll
Naturskyddsföreningen har genomfört en granskning av nio framstående modeföretag som bedriver onlineförsäljning. Undersökningen avslöjar att samtliga företag aktivt använder sig av olika "köptriggers" för att driva försäljning, vilket uppmuntrar till impulsköp. Detta får både miljömässiga och sociala konsekvenser, enligt Naturskyddsföreningen. Bland de granskade företagen sticker kinesiska Shein och svenska Ellos ut som de flitigaste användarna av dessa påtryckningsmetoder. Samtidigt pågår diskussioner inom EU, som stöds av Svensk Handel, om att reglera manipulerande försäljningstekniker som "gamification" i syfte att skydda konsumenterna från överkonsumtion.