Väntat på färdtjänst i två timmar – efter IT-strul
Region Stockholm drabbades av omfattande IT-problem som kraftigt påverkade färdtjänsten. Många invånare, inklusive Sarah Ohlsson och hennes tidigare…
Sammanfattning
- IT-strul hos Region Stockholm orsakade stora problem med att boka färdtjänst, vilket drabbade bland andra Sarah Ohlssons tidigare svärmor.
- Telefonin till sjukhus och färdtjänst låg nere, vilket försvårade akut kommunikation och vårdhantering.
- Personal på sjukhus beordrades stanna kvar då operationer fördröjdes och det var svårt att få tag på kirurger via telefon.
- Region Stockholm gick upp i stabsläge inom sjukvårdsledningen och på flera sjukhus för att hantera de omfattande telefoniproblemen.
- Telia identifierade ett kraftfel i sitt nät som orsak till de nationella störningarna och åtgärdade problemet efter nästan fyra timmar.
- Reservrutiner och manuella rutiner implementerades för att upprätthålla medicinsk kvalitet och minimera konsekvenserna för patienterna.
Innehåll
Region Stockholm drabbades av omfattande IT-problem som kraftigt påverkade färdtjänsten. Många invånare, inklusive Sarah Ohlsson och hennes tidigare svärmor, hade stora svårigheter att boka transporter. Problemen sträckte sig även till sjukhus och andra samhällsviktiga funktioner, där telefoni och kommunikation slogs ut. Situationen ledde till ett mer eller mindre akut läge inom vården, med bland annat fördröjda operationer och svårigheter att kalla in personal. Telia, som identifierat ett kraftfel som orsak till problematiken, löste till slut störningarna efter nära fyra timmar och Region Stockholm gick upp i stabsläge för att hantera konsekvenserna av det nationella IT-strulet.