Våra offentliga institutioner är inte redo för desinformationsvågen
Nästan hälften av kommunikatörerna inom offentlig sektor möter desinformation, men endast drygt var fjärde anser att deras organisation är förberedd för…
Sammanfattning
- Nästan hälften av kommunikatörerna i offentlig sektor möter desinformation ofta eller ibland i sitt arbete.
- Bara drygt var fjärde kommunikatör anser att deras organisation är fullt förberedd för en allvarlig kris.
- Nio av tio kommunikatörer förväntar sig att behöva hantera desinformation framöver.
- Fackförbunden DIK och Akavia presenterar rapporten ”Det är en fråga om demokrati!” som belyser bristerna.
- Korrekt och samordnad kommunikation är avgörande för att bygga förtroende och motverka falska rykten.
Innehåll
Nästan hälften av kommunikatörerna inom offentlig sektor möter desinformation, men endast drygt var fjärde anser att deras organisation är förberedd för en allvarlig kris, enligt en rapport från fackförbunden DIK och Akavia. Inför valåret 2026 måste Sverige agera kraftfullt för att möta utmaningarna med ökad desinformation, påverkansförsök och snabb ryktesspridning. Anna Troberg, förbundsordförande i DIK, och Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia, betonar att oplanerad hantering av desinformation riskerar medborgarnas förmåga att fatta informerade beslut och underminerar demokratin. Offentlig sektor måste stärka sin kommunikativa beredskap för att säkerställa att korrekt, begriplig och tillgänglig information når medborgarna, särskilt under kriser, då skadan annars redan sker.