Västra Götaland prisas, men kritiseras ändå – "Det finns betydande brister"
Tolkcentralen i Västra Götaland prisas för sin digitala teckenspråkstolkning, men döva i regionen framför stark kritik mot både funktionen och priset.…
Sammanfattning
- Västra Götalandsregionen har prisats av sitt digitaliseringsråd för att ha etablerat distanstolkning inom teckenspråkstolkning sedan pandemin.
- Döva i regionen kritiserar den digitala tolkningen som att den både är bristfällig i funktion och drivs för hårt av regionen.
- Heléne Larsson upplever att hon ofta påtvingas distanstolkning, som hon menar kan drabbas av tekniska problem och att hon inte ser skärmen ordentligt vid exempelvis liggande position.
- Tobias Engstrand, ordförande för VGDL, menar att tekniken inte är anpassad för dövas behov eftersom exempelvis ostabil bild inte prioriteras på samma sätt som ljudproblem för hörande.
- Neri Samuelsson, förvaltningsdirektör för Habilitering & Hälsa, uppger att vid åtta av tio uppdrag är tolkarna fysiskt på plats och att en dialog förs med tolkanvändaren inför varje uppdrag.
- Regionen lovar att samla in synpunkter från döva, utveckla funktionen och återkoppla med åtgärder och resultat efter att brukarrådet sammanträtt nästa år.
Innehåll
Tolkcentralen i Västra Götaland prisas för sin digitala teckenspråkstolkning, men döva i regionen framför stark kritik mot både funktionen och priset. Västra Götalandsregionens regionala digitaliseringsråd tilldelade priset för distanstolkningen, som möjliggör fler uppdrag genom minskade restider. Heléne Larsson upplever att hon ofta påtvingas distanstolkning, som hon menar kan vara tekniskt och praktiskt utmanande. Tobias Engstrand, ordförande för VGDL, understryker att tekniken sällan är anpassad efter dövas behov, där video är avgörande. Neri Samuelsson, förvaltningsdirektör, hävdar dock att fysiska tolkar används vid åtta av tio uppdrag och att avvägningar sker i dialog med användarna.