Bryssel svänger om totalförbudet – bensinbilar får gasa vidare
EU-kommissionen drar tillbaka totalförbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035, vilket tidigare var en central del av EU:s gröna giv. Det nya…
Sammanfattning
- EU-kommissionen har svängt i frågan om totalförbud för nya bensin- och dieselbilar från 2035.
- Ett nytt förslag tillåter försäljning av förbränningsmotorbilar efter 2035, med 90 procent utsläppsminskning istället för 100 procent.
- Biltillverkare kan räkna av den resterande tiondelen genom andra klimatåtgärder, som e-bränslen eller grönt europeiskt stål.
- Omsvängningen beror på motstånd från biltillverkare och påtryckningar från regeringar i Tyskland, Polen och Italien, på grund av oro för jobbförluster.
- Kristdemokraternas Alice Teodorescu Måwe välkomnar beslutet och kallar det för en anpassning till bilindustrins verklighet.
- Socialdemokraten Heléne Fritzon kritiserar omsvängningen, som hon menar skickar fel signaler och straffar svenska biltillverkare som ligger i framkant.
Innehåll
EU-kommissionen drar tillbaka totalförbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035, vilket tidigare var en central del av EU:s gröna giv. Det nya lagförslaget tillåter försäljning av förbränningsmotorbilar efter 2035 under vissa förutsättningar, där kravet på nollutsläpp sänks till 90 procent. Omsvängningen kommer efter ett stort motstånd från biltillverkare och flera EU-länder, som oroar sig för jobbförluster och industrins kris. Klimatkommissionär Wopke Hoekstra betonar att beslutet ger flexibilitet till tillverkarna samtidigt som utsläppen minskar. Socialdemokraten Heléne Fritzon kritiserar dock omsvängningen och menar att det straffar svenska biltillverkare i framkant av omställningen.