Fallande kokainpris tvingar smugglarna att tänka om
En övermättad kokainmarknad har fått gatupriserna att sjunka kraftigt, vilket tvingar smugglare att ändra sina metoder. Grossistpriset på kokain har…
Sammanfattning
- Kokainpriserna har fallit drastiskt på grund av en övermättad marknad, vilket tvingar smugglare att anpassa sina transportmetoder.
- Ubåtar, som kostar runt 6,5 miljoner kronor att tillverka, återanvänds nu för flera resor mellan Sydamerika och Europa istället för att sänkas efter en engångsfrakt.
- Spansk polis misstänker att smugglare har etablerat tankningsplattformar till havs för att möjliggöra återanvändning av farkosterna.
- Tidigare var det lönsamt att frakta minst tre till fyra ton per ubåt även med en engångsanvändning, men det låga priset kräver nu effektivisering.
- Ubåtar har använts för smuggling i Syd- och Centralamerika sedan 1980-talet, och den första upptäcktes i europeiska vatten 2006.
- Spansk polis har upptäckt eller beslagtagit tio ubåtar de senaste två decennierna och bedömer att ubåtsaktiviteten längs landets kust har ökat markant under de senaste två åren.
Innehåll
En övermättad kokainmarknad har fått gatupriserna att sjunka kraftigt, vilket tvingar smugglare att ändra sina metoder. Grossistpriset på kokain har halverats till cirka 160 000 kronor per kilo, vilket innebär att de kriminella nätverken måste effektivisera sin verksamhet. Detta har lett till att smugglare nu återanvänder ubåtar för att frakta narkotika över Atlanten, istället för att sänka dem efter en enda resa. Alberto Morales, chef för den spanska narkotikapolisen, bekräftar att "priserna är väldigt låga, så organisationerna har logiskt nog behövt tänka om" för att bibehålla lönsamheten.