”Föroreningssanktioner” bidrar till Europas politiska höger: ”Kvävs av den politiska korrektheten”
EU:s planer på att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 har starkt bidragit till högerpopulistiska partiers framgångar i Europa, där…
Sammanfattning
- EU:s beslut att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035 har stärkt högerpopulistiska partier i Europa som värnar om traditionella fordon.
- Bilentusiaster, som Magnus Bengtsson och Clifford Ovner från SD Motor, ser förbudet som en attack mot bilkulturen och personlig frihet, inte bara en teknisk fråga.
- Partier som tjeckiska Motoristerna och tyska Alternativ för Tyskland har vunnit mark genom att profilera sig på att bevara förbränningsmotorn, vilket även Teslas vd Elon Musk stötar.
- Kritiker menar att förbudet saknar folkligt stöd och riskerar att skada den europeiska bilindustrin, vilket lett till tiotusentals förlorade jobb och fabriksnedläggningar som Audis i Bryssel.
- Regeringarna i Tyskland, Polen, Italien och Tjeckien pressar EU för att ändra lagen och tillåta teknikneutralitet, inkluderande hybrid- och utsläppssnåla förbränningsmotorer efter 2035.
- Trots Ursula von der Leyens vision om ett elbils-Europa, tyder uttalanden från transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas på att EU-kommissionen kan komma att mjukna i sin hållning.
Innehåll
EU:s planer på att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar från 2035 har starkt bidragit till högerpopulistiska partiers framgångar i Europa, där bilentusiaster ser förbudet som ett hot mot frihet och "bilkulturen". Magnus Bengtsson, en bilentusiast och tidigare Citroën-chef, menar att politisk korrekthet kväver innovation och lönsamhet inom bilindustrin eftersom fokus ensidigt ligger på elbilar. Även om EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen uttrycker optimism för elbilar, understryks oron för europeisk bilindustri och jobbförluster. Denna oro har fått regeringar som Tysklands, Polens, Italiens och Tjeckiens att driva på för ändringar i bilförbudet, för att rädda den ekonomiska motorn i Europa.