I den kinesiska julstaden Yiwu är man redan inriktad på nästa års julpynt
Julpyntsexporten från den kinesiska "julstaden" Yiwu inledde säsongen tidigare än vanligt, med leveranser som började redan i mars och april istället för…
Sammanfattning
- Exportsäsongen för julpynt från Yiwu inleddes tidigare än vanligt under 2025.
- USA:s handelstullar, som tidigare varit uppe i 125 procent, har orsakat osäkerhet kring prissättningen för försäljare.
- Amerikansk import av julpynt från Kina minskade med 940 miljoner dollar under de första tio månaderna 2025.
- Yiwus totala export och import uppgick till närmare 92 miljarder euro mellan januari och november 2025.
- Internationella inköpare besöker redan nu Yiwu för att välja julpynt inför julen 2026.
- Försäljare anpassar sina juldekorationer, exempelvis nallar, för att tillgodose olika länders preferenser.
Innehåll
Julpyntsexporten från den kinesiska "julstaden" Yiwu inledde säsongen tidigare än vanligt, med leveranser som började redan i mars och april istället för de normala höstmånaderna. Denna förändring beror delvis på USA:s handelstullar, vilka har påverkat prissättningen för kinesiska försäljare som Yang Jie, som säljer artificiella blommor på export. Trots att amerikansk import av julpynt minskat med 940 miljoner dollar under de tio första månaderna 2025, uppgick Yiwus totala export och import till närmare 92 miljarder euro under perioden januari–november samma år. Internationella inköpare är redan på plats för att välja juldekorationer för julen 2026, samtidigt som försäljare som Bai Xue anpassar sortimentet för att möta olika kulturella preferenser.