Indiska biltillverkare siktar på snabbt lyft i Europa
Indiska biltillverkare siktar på att fördubbla sin fordonsförsäljning i Europa till 240 000 enheter under 2028, vilket motsvarar en årlig tillväxt på 26…
Sammanfattning
- Indiens fordonsexport till Europa förväntas öka med 33 procent till 120 000 enheter under 2025 och nå 240 000 enheter 2028.
- Indiska fordon, särskilt elbilar, ses som konkurrenskraftiga alternativ till kinesiska märken på grund av låga tillverkningskostnader och digitala funktioner.
- Japanska Suzuki investerar cirka 70 miljarder kronor fram till 2031 för att öka produktionen av el- och hybridbilar i Indien, medan New Delhi har satsat 28 miljarder kronor i program för fordonssektorn.
- Rahul Bharti, kommunikationschef på Maruti Suzuki, nämner att exporten per kvartal nu motsvarar den årliga exporten för fyra år sedan, mycket tack vare initiativet ”Make in India, Make for the World”.
- Indiens växande exportberor även på den intensiva inhemska konkurrensen och den strategiska positionen som kostnadseffektiv tillverkningsbas mot Kina.
- Harshvardhan Sharma, chef för fordonssektorn på Nomura Research Institute, framhåller Indiens sofistikerade tillverkningsapparat som levererar global kvalitetsstandard.
Innehåll
Indiska biltillverkare siktar på att fördubbla sin fordonsförsäljning i Europa till 240 000 enheter under 2028, vilket motsvarar en årlig tillväxt på 26 procent. Exporten till Europa förväntas öka med cirka 33 procent under 2025 till 120 000 enheter, en liten del av marknaden. Saharsh Damani, vd för Federation of Automobile Dealers Associations (Fada), lyfter fram indiska elbilar som ett prismedvetet alternativ till kinesiska märken med låga tillverkningskostnader och digitala funktioner. Detta driver även på indiska tillverkare att söka sig till internationella marknader. Regeringsinitiativet ”Make in India, Make for the World”, premiärminister Narendra Modis initiativ från 2014, stödjer landets position som ett världsledande tillverknings- och utvecklingsland.