Ska vi beställa paket hem till dörren eller till paketboxen? Det beror på
Valet mellan hemleverans och paketbox är komplext, och "sista milen" i leveranskedjan är den dyraste och mest ineffektiva delen. Helleke Heikkinen,…
Sammanfattning
- Den sista etappen i leveranskedjan är den dyraste, mest förorenande och ineffektiva delen, enligt Helleke Heikkinen, biträdande professor vid Hanken.
- Hemleveranser orsakar ofta onödig trafik och utsläpp när transportbolaget måste åka upprepade gånger för att leverera paket till kunder som inte är hemma, vilket tyder på ett föråldrat system.
- Paketboxar möjliggör optimerade transporter, men nyttan minskar om konsumenter tar egen bil för att hämta sina paket.
- Helleke Heikkinen menar att konsumenter kan bidra till mer hållbara leveranser genom att välja bort snabba leveranser och vara villiga att betala för transportkostnaden, då "gratis" leveranser inte är en ekonomiskt hållbar affärsmodell.
- Företag med leveransrobotar och andra tekniska lösningar kan optimera transporter för att minska kostnader och miljöbelastning.
Innehåll
Valet mellan hemleverans och paketbox är komplext, och "sista milen" i leveranskedjan är den dyraste och mest ineffektiva delen. Helleke Heikkinen, biträdande professor vid Hanken, förklarar att även om paketboxar är populära, skapar hemleveranser problem när kunder inte är hemma, vilket leder till onödig trafik och utsläpp. Lösningar som optimerade transporter och utsläppsfria fordon är viktiga, men ansvaret ligger inte enbart på konsumenten. Att tumma på snabba leveranser och vara beredd att betala för hållbarhet är avgörande, då gratis leveranser inte är ekonomiskt hållbara i längden och fysiska leveranser alltid medför kostnader.