Svenskt plockgodis en sötchock i USA: ”Allt säljer slut”
Intresset för svenskt plockgodis har exploderat i USA, drivet av sociala medier som Tiktok, vilket lett till att svenska godisbutiker öppnat i storstäder…
Sammanfattning
- Svenskt plockgodis, särskilt Bubs, har fått stor uppmärksamhet i USA och rankades som en av årets innovationer av Time Magazine 2025.
- Bröderna Calle (23) och Wille Olsen (21) öppnade Scandycandy-butiken i Miami efter att ha noterat stort intresse på TikTok, och butiken sålde slut första veckan.
- Orkla Snacks Sveriges VD, Patrick Axzell, uppger att onlineplattformar som Amazon och Sydkoreanska Cuopang har distribuerat Orkla-godis för hundratals miljoner, och att efterfrågan sommaren 2024 var 14 gånger högre än leveranskapaciteten.
- Orkla bygger ut sin fabrik i Jönköping och samarbetar med en fabrik i El Paso, USA, för att möta den höga efterfrågan.
- Den svenska godistrenden har sitt ursprung på Tiktok och lockar främst kvinnor mellan 15 och 30 år som uppskattar godisets konsistens, färre tillsatser och unika smaker.
Innehåll
Intresset för svenskt plockgodis har exploderat i USA, drivet av sociala medier som Tiktok, vilket lett till att svenska godisbutiker öppnat i storstäder som Miami. Bröderna Calle och Wille Olsen, grundare av Scandycandy i Florida, har upplevt enorm efterfrågan, med butiken som sålde slut på en vecka efter öppnandet. Denna trend har fått Orkla Snacks Sverige, ägare av varumärket Bubs, att utöka sin produktion och samarbeta med en amerikansk fabrik för att möta den 14 gånger högre efterfrågan än leveranskapaciteten sommaren 2024. Svenskt godis uppskattas för färre tillsatser, veganska alternativ och unika smaker, trots priser upp till 500 kronor per kilo.